Ontspannen door het leven gaan, wie wil dat nou niet!?

Maar hoe doe je dat en is dit hetzelfde voor iedereen?  Nee, dit is zeker niet hetzelfde voor iedereen, want ieder persoon is anders en voor iedereen betekent ontspanning iets anders. Wat wel hetzelfde is, is de staat van zijn. Het lichaam ontdoet zich van spanningen, laat als het ware los en geeft zich over aan het hier en nu.

Hoe kun jij het beste ontspannen en wat werkt voor jou? 

Simpel, ga ontdekken, probeer verschillende activiteiten uit en kijk in welke omstandigheden jij ontspanning ervaart. 

Ontspanning kun je zowel fysiek als mentaal ervaren. Veel mensen gaan wandelen, fietsen, dansen, sporten of andere vormen van bewegen om te ontspannen. Dit noemt men ontspanning door inspanning. Door de aandacht uit het hoofd te halen, waar al het denken/moeten/willen en zorgen maken plaatsvindt, breng je nu jouw aandacht op het lichaam en de activiteit waar jij mee bezig bent. Je bent enkel bezig met wat jij in het hier en nu aan het doen bent. 

Een andere manier om je lichaam te laten ontspannen is door te slapen, mediteren, liggen in warmte (sauna of zonnebaden), gemasseerd worden, liggen in bad of een warme douche. Er zijn voldoende activiteiten die door middel van lichte fysieke handelingen zowel het lichaam als de geest tot rust kan brengen.  Zoals eerder vermeld geldt het dat wat iemand ontspanning brengt voor ieder persoon anders kan zijn. Denk aan koken, tuinieren, schilderen, knutselen, schrijven, neuriën, zingen, muziekinstrument bespelen, yoga, meditatie, boordspellen spellen ect.  Het is aan jou om te ontdekken wat voor jou werkt en wat niet. 

Naar jouw lichaam luisteren

Veel mensen luisteren niet naar hun lichaam en de signalen dat het geeft. Hierdoor raakt jouw lichaam beetje bij beetje meer overspannen en/of overbelast en zo kunnen er blessures ontstaan. De signalen dat het lichaam jou geeft zijn indicatoren hoe het fysiek en mentaal met jou gaat. Het is inmiddels bekend dat stress vele pijnen/klachten veroorzaakt en als hier langdurig geen aandacht aan gegeven wordt kan dit leiden tot (chronische) pijnklachten en ziektes. Dit wil natuurlijk niemand, maar toch gebeurt het.
 

Wat doet ontspanning voor jou en jouw lichaam?

Ontspanning zorgt voor minder stress en minder spanning in het lichaam. Hierdoor functioneren jouw hersenen beter, vergeet jij minder, ben jij minder snel afgeleid en minder gevoelig voor ‘negatieve’ emoties en gedachten. 

Hieronder staan een aantal bekende voordelen op een rijtje: 

  1. Het is gezond:
    De meer/vaker jij ontspanning toepast in jouw dagelijks leven, dingen doet waar jij van geniet of energie van krijgt, de beter jouw weerstand wordt. Een betere weerstand betekent minder kwaaltjes en pijnklachten.
  2. Effectiever inspanning leveren/werken:
    Stress en spanning zorgen voor blokkades in energie, in jouw lichaam en hersenen. Als jij ontspant kan deze energie beter stromen en kun jij meer en beter presteren. 
  3. Positiever door het leven:
    Ben jij meer ontspannen, dan focus jij minder op de negatieve dingen in het leven en meer op de positieve dingen. Hierdoor ligt jouw focus minder op problemen en meer op denken in oplossingen en kun jij als er obstakels op de weg liggen er beter mee omgaan.
    4. Je wordt creatiever:
    Wanneer je in een ontspannende staat bent hef je (sommige) blokkades op waardoor de energie beter stroomt. Je schakelt over op het zogenaamde ‘defaultnetwerk’. Je brein legt meer creatieve verbindingen, omdat er naar oplossingen gezocht worden en er nieuwe ideeën ontstaan. 

Wat kun jij nu doen? 

  • Ontdek welke activiteiten jou het meeste ontspanning geven 
  • Creëer hiervoor ruimte in jouw agenda, het liefst dagelijks 
  • Wissel af van activiteiten en sta open voor nieuwe ervaringen 
  • Zorg voor een balans van activiteiten die jou fysiek en mentaal ontspanning brengen 
  • Vermijd, zover dat mogelijk is, activiteiten en werkzaamheden die veel spanning en stress met zich meebrengen 

EN 

  • Wees vooral geduldig en lief voor jezelf! 

Liefde en licht, Gijs